Roses projecta els primers aparcaments al Cap de Creus amb capacitat per a 122 cotxes i 84 motos
Es tracta dels quatre primers projectes executius d’ordenació d’aparcaments, integrats en el Pla de Mobilitat del PN del Cap de Creus que té per objectiu avançar en la regulació de l’accés motoritzat al parc natural iniciat l’estiu passat. L’alcalde de Roses, Joan Plana, ha assenyalat que amb aquest Pla "volem assolir una gestió del parc natural sostenible, que eviti les massificacions, que millori la qualitat i l’experiència del visitant i que sigui compatible amb les activitats econòmiques que s’hi desenvolupen dins el parc. Avui presentem els quatre primers projectes dels onze espais del Parc Natural que han d’acabar sent adequats com a aparcaments. Tres d’ells han estat redactats per l’Ajuntament i el quart pel Parc Natural del Cap de Creus, amb qui estem treballant colze a colze des del primer dia. És un pas més que avancem en tot aquest procediment de reconversió, que sens dubte serà llarg".-
Els projectes ja redactats, i que en breu se sotmetran a l’aprovació del ple municipal, resoldran els conflictes de trànsit que es generen als accessos a les platges i cales, sobretot durant la temporada estival, amb una ordenació que té en compte les mesures ambientals adequades, l’ús dels materials apropiats a la zona i la minimització de l’impacte visual.
Modificació del planejament municipal i redacció de més projectes executius
Els quatre projectes executius es presentaran properament al ple municipal de Roses per a la seva aprovació, mentre continuen redactant-se els projectes corresponents a l’ordenació d’aparcaments de la resta d’espais inclosos en el Pla de Mobilitat del Cap de Creus (camí de Ronda, Punta Falconera, Mirador Falconera i cales Montjoi, Pelosa i Jóncols), així com tramitant-se la modificació de planejament municipal iniciat ja fa uns mesos.
La regidora d’Urbanisme de Roses, Sílvia Ripoll, ha remarcat que "les places projectades a cada aparcament han estat estudiades i dimensionades d’acord a la capacitat d’ocupació que té cada cala". També ha explicat que "paral·lelament a la redacció gradual de projectes fins completar els onze espais, una altra tramitació en la qual ja estem treballant des de fa mesos és en la reforma del planejament urbanístic municipal per fer el canvi de qualificació que permeti encabir tots aquests projectes i modificacions físiques de l’espai del parc".
Dimensionats i emprant materials adaptats a l’entorn
Seccions de carretera, pendents, passos de vianants etc, s’han projectat a cada espai d’acord a les seves característiques i topografia. En el cas de cala Rostella, s’aprofitarà l’esplanada annexa a la carretera per a la configuració de l’aparcament, mentre que a la resta de cales es crearan franges d’estacionament, mantenint en tots els casos l’amplada necessària per permetre la circulació de vehicles en els dos sentits de la marxa i la realització de maniobres d’estacionament necessàries. Aquestes franges se situen en el costat muntanya, amb l’objectiu doble d’evitar que els vehicles estacionats impedeixin gaudir del paisatge des de la carretera i fer-los menys visibles des de la costa. Les places es disposaran en bateria o en línia segons l’amplitud de cada espai.
Àmbits ordenació- Places cotxes Places motos
Cala Murtra 26 13
Cala Rostella 38 22
Cala Calitjàs 17+13 13+17
Cap Norfeu/Canadell 28 19
Total: 122 84
Els quatre projectes s’adapten a la topografia i característiques de cadascun dels àmbits, vetllant al màxim per minimitzar l’impacte de les intervencions, tant a nivell d’obres com d’impacte visual. Així, en el costat mar, es delimitaran els espais amb murs de gabions d’una alçada màxima de 0,45 m que permetran continuar gaudint de les vistes.
Pel que fa a les calçades, aquestes s’executaran amb materials que afavoreixen la seva integració en el paisatge, que podran ser asfalt color sauló o paviment de formigó amb capa superior pigmentada amb base d’òxid de ferro.
A l’entrada i sortida de cada àmbit d’intervenció es pintaran sobre la calçada el nom de la cala i el perfil de la platja corresponent, mentre que, mitjançant senyalització vertical, s’indicaran els límits de velocitat, així com la naturalesa d’espais pacificats.
Per últim, el pla finalitzarà, un cop executades les onze àrees d’aparcament previstes, amb amb la implementació de sistemes intel·ligents de control d’accés al parc.
Ponç Feliu, director del Parc Natural, ha especificat que "dins del parc hi ha diferents categories en funció de la fragilitat, la importància a nivell ecològic i paisatgístic... de cada espai. En concret, l’àrea de cala Rostella on ens trobem està catalogada com a Paratge Natural d’Interès Nacional (PNIN), mentre que per exemple Cap Norfeu té la catalogació de Reserva Integral, màxima figura de protecció de Catalunya. Tot això requereix un gran esforç de gestió, d’ordenació, de regulació d’usos i d’activitats, per la qual cosa estem treballant conjuntament amb els ajuntaments tant de Roses com de Cadaqués, per avançar cap a un turisme sostenible, sensible i harmònic amb l’entorn".
Subvencionats pels Fons Next Generation
La suma total dels pressupostos d’aquests quatre primers projectes ascendeix a 727.000€, import al qual s’afegiran gradualment l’ordenació d’aparcaments de la resta d’espais inclosos en el Pla de Mobilitat del Cap de Creus: Camí de Ronda, Punta Falconera, Mirador Falconera i cales Montjoi, Pelosa i Jóncols. El global d’aquesta actuació d’ordenació (quatre projectes ja redactats més sis pendents de tramitar), ha estat subvencionada pels Fons Next Generation amb 738.407 €.
Paral·lelament, també han rebut subvenció Fons Next Generation els projectes inclosos en el Pla de Mobilitat del Parc Natural consistents en la "Digitalització de l’accés a les platges del Parc Natural" (295.000 € de subvenció) i en "Espai de gestió, interpretació i educació a Punta Falconera" (500.000 € de subvenció).
Plànols cales.pdf — Document PDF, 11.17 MB (11713252 bytes)
Accions del document