Alumnes de Roses i Sort aprofundeixen entorn a la cultura, llengua i formes de vida de les dues poblacions
La primera proposta d'intercanvi entre els dos instituts va sorgir durant el curs escolar 2007-2008 en el marc del Projecte per a la millora de la qualitat dels centres educatius públics, i amb l'objectiu comú dels dos centres a fer conèixer al seu alumnat la riquesa lingüística i cultural dels diferents territoris. Des de llavors, s'han encadenat els intercanvis anualment, i amb l'experiència de cada any, els programes s'han anat millorant i ajustant.
Cadascun dels intercanvis realitzats compta amb un projecte bianual, en què els alumnes de l’Institut Cap Norfeu visiten Sort quan cursen 1r de batxillerat, mentre que la visita dels sortencs a Roses es realitza durant el primer trimestre de 2n de batxillerat. Durant les estades, els alumnes tenen l'oportunitat de conèixer el paisatge, costums, formes de vida passades i presents, llengua i atractius de cadascuna de les poblacions i de la seva àrea d'influència.
Així, durant el passat curs, els alumnes van visitar a Sort una formatgeria artesanal, un poble que ha estat museïtzat com a mostra de la vida rural de principis del XX i una exposició sobre la llengua pallaresa; van fer una excursió a peu per les muntanyes de la zona i una baixada fent ràfting pel Noguera Pallaresa; i van participar en una recepció oficial amb el president del Consell Comarcal.
Amb la visita que estan duent a terme aquests dies els alumnes de l'institut Hug Roger III, es tancarà aquest cercle bianual. Entre les activitats previstes, els participants -una seixantena en total-, visitaran les ruïnes d’Empúries, i els municipis de Roses i Cadaqués,... Aquest matí, el consistori ha organitzat un esmorzar per a tots els alumnes i mestres participants a les instal·lacions de l'institut Cap Norfeu i, a continuació, una repecpció oficial a la sala d'actes de l'Ajuntament.
Durant la mateixa, mestres i representants municipals han donat la benvinguda a la població a l'alumnat, i els ha animat a conèixer i valorar el patrimoni natural i cultural, la llengua i la realitat plurilingüe i multicultural del món d'avui.
Accions del document