Estudiants de tres instituts de l’Alt Empordà es reuneixen en una Jornada de Filosofia a Roses
L’activitat, emmarcada en la celebració del Dia Mundial de la Filosofia (19 de novembre, aniversari de la mort de Sòcrates), estava organitzada pels professors de filosofia Albert Piñero, Daniel Gili i Xavier Serra, i va comptar amb el suport de l’Ajuntament de Roses. La jornada es va iniciar amb el visionat de la pel·lícula temàtica històricobiogràfica "Luter" (2003) del director britànic Eric Till, que va permetre centrar algunes temàtiques com la llibertat de consciència, la gestió del poder polític, els nous paràmetres antropològics de la modernitat, etc.
A continuació, el professor de la Universitat de Girona Joan Manuel del Pozo, va impartir la conferència principal, que assolí un notable nivell acadèmic sense allunyar-se dels interessos dels participants i de l’actualitat de la reflexió políticosocial. Entre les referències esmentades (Anaximandre, els sofistes i Sòcrates, Plató, i autors moderns com Hume, John Stuart Mill, Berlin, Mounier o Fromm), va destacar una contraposició entre les nocions de necessitat i llibertat, provinent dels clàssics: "Si la filosofia no s’ocupés de la llibertat humana, no valdria la pena".
Els alumnes havien rebut prèviament uns dossiers sobre la pel·lícula i sobre la temàtica de la jornada. Durant el matí es van llegir també "comunicacions" dels alumnes de Castelló (David Martín i Wijam Ruiz) i de Roses (Carolina Mayoral, Marina Gratacós i Mari Carmen Hagen) i es va poder visionar un audiovisual que recollia més d’un centenar de fotografies acompanyades de reflexions o preguntes de caràcter filosòfic guardonades a la recent Mostra "Fotofilosofia 2009".
Després de la conferència del professor del Pozo, els participants varen formular preguntes sobre diferents aspectes de la llibertat, relatives a aspectes com conviccions religioses i fanatisme, compatibilitat entre raó i fe, si podem esperar reduir la religió a l’àmbit privat, si l’individu modern és capaç de ser lliure, o si existeix algun perill en sacralitzar l’individu i les seves llibertats.
La Trobada va tenir com objectius pedagògics l’intercanvi d’idees i el debat entre estudiants, el contacte amb temàtiques de nivell universitari fora de les aules habitual, l’estudi crític d’esdeveniments ideològics i històrics, i l’afavoriment de l’expressió oral en àmbits públics. Els organitzadors esperen poder seguir celebrant noves edicions, amb noves temàtiques i llocs, en els propers cursos acadèmics.
Accions del document