Radiografia del comerç rosinc
La diagnosi comercial de Roses elaborada per D’Aleph ha recollit exhaustivament totes les dades sobre la configuració del comerç de la ciutat: eixos comercials i característiques, tipologies i formats d’establiments, perfil dels consumidors, volums de compra, oferta comercial sedentària i no sedentària, entorn urbanístic (accessos, aparcaments, infraestructures i serveis, ...), etc.
En base a les dades recollides, s’han definit i delimitat cinc eixos comercials a Roses: Nucli Antic-Façana Marítima, Eixample Esquerra, Eixample Dreta, Santa Margarida i Carretera de Besalú a Roses. De cadascun d’ells, s’han comptabilitzat el nombre total de comerços existents, tipologia, concentració d’establiments, perfil de consumidors, accessibilitat i mobilitat, etc.
En total, Roses disposa d’una superfície de 56.073 m2 dedicada al comerç, amb 437 establiments comercials, 155 dels quals (un 35,47%) estan dedicats a productes dedicats a l’equipament de la persona. A aquesta tipologia li segueixen 111 establiments destinats a quotidià alimentari (25,40%), 55 a equipament de la llar (12,59%), 48 a lleure i cultura (10,98 %), 28 a comerç mixt (6,41%), 22 a quotidià no alimentari (5,03%), 11 a automoció (2,52%) i 7 a altres tipus d’establiments (1,60%).
Aquestes dades donen una ràtio de 46,68 habitants per establiment, xifra que permet parlar d’una important presència comercial al municipi (el conjunt de Catalunya comptabilitza 45,31 habitants per establiment, mentre que en el conjunt de la província de Girona és de 37,51 habitants per establiment).
La diagnosi inclou també un estudi pormenoritzat dels diferents perfils de consumidors de Roses (residents, segones residències, no residents i turistes), els hàbits i volums de compra de cada segment, les mancances detectades en l’oferta comercial rosinca, etc.
Un cop presentada la Diagnosi, el Pla Estratègic per a Equipaments Comercials prosseguirà ara amb una segona fase on es definirà el programa d’actuacions que cal seguir, i que determinarà els agents que han de dur a terme cadascuna de les accions que han d’activar el nou model comercial (convenis i acords entre administracions i persones físiques o jurídiques,...) i establirà el calendari de programació en base a prioritats i actuacions previstes.
L’elaboració d’aquest pla comercial obeeix a l’interès municipal per buscar fòrmules que activin i millorin el comerç de Roses, considerat fonamental per al desenvolupament econòmic de la ciutat i per a la creació i manteniment de l’ocupació laboral. El pla és una eina pensada perquè el comerç urbà tradicional assumeix nous reptes de futur, corregeixi les possibles mancances actuals i s’adapti als canvis d’hàbits de consum i als nous tipus de consumidors.
Accions del document