Roses recupera la seva línia del cel
Aquesta corba que fa la seva badia fins a la Punta de la poncella amb el far i el Castell de la Trinitat és una de les imatges més emblemàtiques de Roses.
Precisament durant els darrers cinc anys aquest perfil s’ha vist alterat amb l’afegit d’una gran grua de la construcció que ha servit per portar a terme les obres de reconstrucció del castell. És evident que alguna cosa ha anat canviant durant tots aquests anys. Mirant atentament el castell podrem distingir-hi clarament els nous murs, fets expressament de formigó per poder distingir-los dels murs originals. El projecte de construcció que l’Ajuntament de Roses i el Ministeri de Foment estan duent a terme. De moment, la retirada de la grua significa que s’han enllestit els treballs principals de reconstrucció i consolidació.
A partir d’ara caldrà, aprovar i executar el projecte d’adequació de l’entorn i dels usos del què s’hi farà al seu interior.
És un fet que el Castell de la Trinitat, desde la seva construcció, sempre ha estat lligat al poble de Roses i al tragí marítim de la badia. Assentat a uns 60 metres sobre el nivell del mar, el castell de la Trinitat corona la punta de la Poncella que tanca la badia interior del golf de Roses. La seva construcció respon a les necessitats de defensa d’un entorn portuari i costaner.
El castell, datat al 1544, és una fortificació militar, adossada a l’antiga torre de defensa del port anterior al segle XVI. Va ser fet construir, conjuntament amb la Ciutadella, per l’emperador Carles I. El projecte va anar a càrrec del capità Luis Pizaño ajudat de l’enginyer Benedito de Rávena i el mestre Enric Gilabert.
Va quedar parcialment destruït a causa de les voladures de les tropes napoleòniques l’any 1814. Aquestes voladures varen produir l’enderroc total de la punta nord-oest, de la part alta del mur nord de la muralla i de gran part de la primera plataforma. A partir d’aquell moment el castell en runes va patir l’abandó i l’oblit de gran part de la població de Roses.
Accions del document