Roses simbolitza l’encreuament de cultures i el desig de tolerància amb la instal·lació de l’obra escultòrica Far de Narcís Costa
Amb la seva darrera creació, Narcís Costa ens parla de Roses i dels pobles de la Mediterrània com cruïlla i barreja de llengües, cultures i civilitzacions i del mar de confusions al qual tota aquesta diversitat ens aboca i en què estem immersos. Entremig d’aquest mar, l’escultura pren el paper de brúixola, de far, actuant com a eix entre la terra i el cel i guiant cap al camí de la calma, la tolerància i el respecte.
La manera que Narcís Costa ha triat per plasmar aquest camí ha estat mitjançant la construcció d’un ziggurat, nom que rebien els temples de l’antiga Mesopotàmia amb forma de torre esgraonada que, nivell a nivell, ascendien cap al cel. Amb una alçada de 12 metres i construïda en ferro còrten, l’escultura s’eleva cap al cel des d’un punt de gran simbologia per a Roses. Tal i com destaca l’artista, el punt d’ubicació de l’escultura és un encreuament de camins (passeig, rambla i mar), la qual cosa potencia encara més la idea de punt de trobada.
L’obra, encarregada per l’Ajuntament fa uns mesos, és fruit del treball més recent de l’artista, del qual ja es va poder veure una primera aproximació a través de les maquetes de ziggurats exposats en la mostra realitzada el passat estiu al Teatre Municipal de Roses sota el títol "En caixos i estudis per un ziggurat".
L’obra final, Far Ziggurat, que amb la seva verticalitat modifica a partir d’ara la línia de cel del passeig rosinc, arriba a dimensions quasi monumentals tot i que, tal i com destaca el propi Narcís Costa, encara conserva la capacitat de resultar assequible, de mantenir-se en l’àmbit del nivell humà.
La instal·lació d’aquest nou element escultòric ha coincidit amb la celebració del "Dia Internacional de la Tolerància" que se celebra avui, dilluns 16 de novembre. D’aquesta manera, el Far Ziggurat vol ser l’aportació de l’Ajuntament de Roses al compromís pel foment del benestar, la llibertat i el progrés dels éssers humans, així com per animar a la tolerància, el respecte, el diàleg i la cooperació entre diferents cultures, civilitzacions i pobles.
L’artista: Narcís Costa i la sèrie Ziggurats
Instal·lat a l’Alt Empordà des dels anys setanta, la trajectòria artística de Narcís Costa començà a l’Escola Eina de Barcelona i es consolidà a París, a l’École de Beaux Arts. A partir dels vuitanta, i fins avui, ha exposat periòdicament a galeries, sales i museus de tot Catalunya, i també a Rhodes (Grècia), a la Universitat de Southampton i Winchester (Anglaterra) i a Camors (França). Narcís Costa té obra pública a les ciutats de Figueres, Roses, Castelló d’Empúries, Girona i Torrelles de Llobregat.
En Narcís Costa aposta per un llenguatge escultòric d’una aparent simplicitat, amb propostes que, tot i la suposada senzillesa, estan carregades de complexitat i fusions molt elaborades, i que ell aconsegueix resoldre des del domini de la tècnica i des d’un notable coneixement dels materials i dels seus ressons.
La sèrie ZIGGURATS està integrada per un conjunt d’una desena de peces, a vegades de dimensions properes a les monumentals, on es posa en pràctica una altra forma de diàleg. Partint sempre d’una peça metàl·lica treballada a partir d’un perfil triangular, es van sumant pisos, algunes vegades en forma de cinta que es desplega, d’altres en nivells que se superposen.
Si antigament els ziggurats es concebien com un eix còsmic, un enllaç vertical entre el cel i la terra, els ZIGGURATS d’en Narcís Costa actuen com una metàfora del diàleg entre contraris en un intent per a, plegats, aconseguir esdevenir un individu nou.
Accions del document