Votre place au soleil: 4 mirades al fenomen turístic
Votre place au soleil és un cicle d’exposicions que s’aproxima des de l’art i la història de Roses i, per extensió, de la Costa Brava, a l’efecte que ha provocat el turisme en el nostre context proper. Una incursió per fer aflorar, en diferents formats d’exhibició, els canvis radicals que va provocar a partir de la dècada de 1960 i especialment fins a la de 1980, l’arribada del turisme de masses sobre el què, en aquells moments, era una societat de matriu tradicional.
Des de llavors, mig segle d’experiència turística de masses és un espai temporal suficient per intentar mirar els inicis del fenomen des d’una distància crítica. El context econòmic i polític actual, en el qual es qüestionen les mateixes bases de l’estat del benestar que en el seu moment varen possibilitar l’aparició i consolidació del turisme de masses (la promesa d’un lloc al sol per a tothom, tal i com publicitava durant anys una coneguda promotora immobiliària de la Costa Brava nord) és un segon motiu prou convincent per endegar aquesta reflexió de fi de cicle.
Els artistes encarregats d’obrir el camí cap a aquesta reflexió seran Marcel Dalmau, Manel Grávalos, Toni Martínez i Juan Cardosa, els quals ocuparan durant els propers mesos diferents espais expositius de la Ciutadella, per mostrar la seva particular visió i reflexions entorn al boom turístic i a la seva importància en la transformació de la nostra societat.
Aquest primer assaig expositiu, organitzat pel Departament de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament i comissariat per Jordi Mitjà, vol ser el preludi d’una investigació més àmplia que ha d’abordar l’impacte que ha suposat el fenomen del turisme de masses sobre el territori que conforma la marca Costa Brava. Des del canvi cultural i sociològic, fins a les transformacions econòmiques i del territori que ha comportat.
4 mirades entorn al fenomen turístic
MARCEL DALMAU: UTOURISM – UTOPISM (Fotografia - vídeo)
Del 25 de febrer al 17 d’abril de 2011. Sala d'exposicions.
L'imaginari turístic d'Empuriabrava, Lloret de Mar i Olot, és l'objecte d'estudi del projecte Utourism- Utopism de l'artista garrotxí Marcel Dalmau. La investigació històrica, la reflexió teòrica i la visió crítica, són el fonament d'una sèrie de fotografies on s'entrecreuen referències culturals, socials i lúdiques amb un particular humor desmitificador. Aquest projecte artístic no qüestiona el turisme o la pròpia figura del turista en termes absoluts, però sí que posa accent en algunes contradiccions i certs desajustaments sobre els quals es fonamenta el fenomen.
MANEL GRÀVALOS: LOST HORIZON (Instal·lació)
Del 25 de febrer al 9 de maig de 2011. Sala petita
Prenent com a fil conductor els noms donats als edificis d'apartaments que es van començar a construir a Roses a partir de 1961, data que marca l'inici de la transformació radical del paisatge del Cap de Creus en un recurs industrial per al turisme, la instal·lació tracta d'esbrinar perquè es destrueix el que ara considerem un paradís a la recerca d'altres paradissos, i gira al voltant de tres eixos, prenent com a protagonistes tres edificis de l'Almadrava de Roses: Shangri-la (el paradís terrenal), Califòrnia (el somni americà), i La Madrague (el glamour). La instal·lació es completa amb un mapa psicogeogràfic que tracta de representar la relació emocional –no funcional– de cada nom de lloc amb l'espai.
TONI MARTÍNEZ: ROSINCS DEL NORD. Greetings from the Costa Brava (vídeo i instal·lació)
Del 20 de maig al 02 d’octubre de 2011. Sala petita
A partir del testimoni d'alguns estrangers que van venir a Roses durant les dècades de 1960 i 1970 i que posteriorment s'hi van quedar a viure, Rosincs del nord és un viatge per tal de comprendre allò que els va fer decidir a fer de Roses la seva nova residència, per veure com ha estat el seu procés d'acolliment, la seva implicació o presència a la vida pública local i la seva visió sobre la Roses actual. Vol interrogar sobre el nostre passat proper, sobre els anys fundacionals de la Costa Brava com a destí del turisme de masses, però des de la mirada del nouvingut. Què va ser allò que els va fascinar i allò que, a cinquanta anys vista, hem perdut o guanyat.
JUAN CARDOSA: BAMBI. INSERT COIN (Instal·lació interactiva)
Del 15 d’octubre de 2011 al 16 de gener de 2012. Sala petita.
Bambi.Insert coin és una reflexió entorn el turisme de masses organitzat, un turisme kitsch i engabiat que no va més enllà del programa que marca l'agència de viatges. Juan Cardosa recupera unes atraccions infantils en desús, concretament les versions de Bambi que l'empresa Falgàs va fer del famós film de Walt Disney, fent-les funcionar de nou, amb la particularitat que activen imatges en una pantalla com en una ruleta russa. El joc consisteix en trobar el paradís, enmig d'un bombardeig d'escenes d'altres films que relaten, precisament, tot el contrari. Com en el film original, haurem de triar entre la bellesa i l'horror. Aquest treball es fa en col·laboració amb Rondrigo de la Fuente (programació i vídeo).
ACTIVITATS PARAL·LELES
El cicle preveu la realització d’activitats complementàries, com diferents visites guiades conduïdes per cadascun dels creadors de les diferents mostres i instal·lacions (19 de març, 2 de juliol i 15 d’octubre).
D’altra banda, l’últim diumenge de cada mes s’organitzarà també una visita guiada gratuïta, i el servei educatiu del Departament de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament ofereix també tallers i activitats per a escolar (més informació a: serveeducatiu@patrimonideroses.cat).
Una producció de: Ajuntament de Roses. Departament de Cultura i Patrimoni.
Amb el suport de: Generalitat de Catalunya - Cultura i Diputació de Girona
Amb la col·laboració de: Institut de Cultura d’Olot - Espai 01 i Bòlit. Centre d’Art Contemporani de Girona
Accions del document